کد خبر : 25337
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲

فرشاد افشین پور کارگردان مستند:دنیای وحشی زاگرس : سعی کردم فیلمی استادارد را بسازم که به خوبی سیمای طبیعی و حیات وحش کوهستان زاگرس را به نمایش بگذارد

فرشاد افشین پور کارگردان مستند:دنیای وحشی زاگرس : سعی کردم فیلمی استادارد را بسازم که به خوبی سیمای طبیعی و حیات وحش کوهستان زاگرس را به نمایش بگذارد

۱۱۴نور به گزارش ۱۱۴ نور کهگیلویه و بویراحمد، افشین‌پور درباره وجوب و اهمیت و چرایی ساخت فیلم در خصوص زاگرس گفت: کوهستان زاگرس یکی از ده رشته کوه بزرگ و مهم دنیاست که اهمیت فراوانی در سطح جهانی دارد. مهمترین منابع نفت و گاز دنیا را در اختیار دارد و به لحاظ زیستی و حیات

۱۱۴نور

به گزارش ۱۱۴ نور کهگیلویه و بویراحمد، افشین‌پور درباره وجوب و اهمیت و چرایی ساخت فیلم در خصوص زاگرس گفت: کوهستان زاگرس یکی از ده رشته کوه بزرگ و مهم دنیاست که اهمیت فراوانی در سطح جهانی دارد. مهمترین منابع نفت و گاز دنیا را در اختیار دارد و به لحاظ زیستی و حیات وحش نیز اهمیت فوق العاده زیادی دارد. این سلسه جبال با طولی معادل ۱۷۰۰ کیلومتر بخش‌هایی از سه کشور ترکیه، عراق و ایران را به اشغال خود درآورده است.

این کوهستان در واقع از جنوب دریاچه وان در ترکیه آغاز شده و پس از ورود به عراق مرزهای غربی ایران را در می‌نوردد تا در آخر در تنگه هرمز به سرحدات نهایی خود برسد.

زاگرس بزرگ با عبور از بخشهایی از دو کشور ترکیه و عراق و ۹ استان کوچک و بزرگ در ایران جلوه‌هایی باشکوه و متنوع را خلق کرده است. وی ادامه داد: نکته جالبی که درباره این رشته کوه وجود دارد این است که زاگرس همچنان در حال رشد و بلند شدن است و براساس برآوردها هر سال حدود ۹ میلی‌متر به ارتفاعش اضافه می‌شود. براساس همین تحقیقات، تخمین‌ زده می‌شود که اگر این روند ادامه پیدا کند، طی چند میلیون سال آینده، زاگرس تبدیل به بلندترین قله کره زمین شود. همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد زاگرس از نظر طولی نیز در حال افزایش است. علاوه براین، در برخی مناطق زاگرس شاهد فعل و انفعالات شدید زمین‌شناسی هستیم. زلزله های کرمانشاه، سی‌سخت و زلزله های اخیر که صورت میگیرد ماحصل همین اتفاق است.

وی اضافه کرد: در این فیلم مستند به سیمای طبیعی و حیات وحش این کوهستان پهناور پردخته‌ایم و تصاویری بکر و دیده نشده از آن را به نمایش گذاشته‌ایم که در نوروز ۱۴۰۲ به عنوان یک فیلم جدید از شبکه مختلف استانی، ملی و فرامرزی پخش خواهد شد و امیدوارم مورد توجه بینندگان قرار گیرد.

افشین‌پور تأکید کرد: این مستند، خلاصه‌ای از تلاش‌های ۱۰ سال گذشته من در عرصه مستندسازی است. از سال ۱۳۹۰ که وارد فیلمسازی شدم، کارهای مختلفی انجام دادم و تجربیات زیادی کسب کردم. تقریباً از همه آن تجربیات و پژوهش‌هایی که داشتم برای ساخت مستند «دنیای وحشی زاگرس» استفاده کردم. این تجربیات  به من کمک کرد که بتوانم فیلم جامع‌تری درباره کوهستان زاگرس بسازم.

این مستندساز با اشاره به تصویربرداری مستند خود در ۳ کشور گفت: برای تصویربرداری به ۳ کشور ترکیه، عراق و ایران رفتیم. خوشحالم که برای تصویربرداری این فیلم در کشورمان به استان‌های مختلف سفر کرده و با فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف اعم از کردها، لرها، ترک‌ها و … آشنا شدیم. آشنا شدن با قومیت‌های مختلف یکی از خاطرات مهم و لذت‌های بزرگ زندگی کاری من بودد!

کارگردان مستند «دنیای وحشی زاگرس» در این گفتگو که با خبرگزاری صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد انجام شده، درباره روند تولید این فیلم گفت: پژوهش و تولید این مستند به صورت همزمان انجام می‌شد. آغاز فرآیند تولید به صورت رسمی از سال ۱۳۹۶ کلید خورد اما تقریباً از تمام تحقیقات و پزوهشهایی که در طی ۱۰-۱۱ سال اخیر داشتم، استفاده کردم تا بتوانم فیلم جامع و استاندارد درباره زاگرس بسازم.

او در پایان گفت از توجهات و پیگیری های جناب آقای دکتر عابدینی، حاج آقا رحیمی، آقای دکتر اعلمی و همچنین آقایان دکتر رئوف مدیر شبکه استانی دنا و معاون سیمای مرکز آقای حمزه بینهایت تشکر میکنم و امیدوارم این نهضت مستندسازی در مرکز سیمای استانها و شبکه استانی دنا ادامه یابد.

فرشاد افشین پور پیشتر با فیلم دنیای وحشی زاگرس در شانزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت شرکت بود که موفق به دریافت تندیس بهترین تصویربرداری از جشنواره فوق شده بود.

او در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت دومین سیمرغ در دوران فیلمسازی خود شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.